Sunday, March 28, 2010

Terbongkar Kisah Anak Menantu Derhaka 2010

Cerita ibu tua lagi......

Semasa majlis perkahwinan si anak dulu, menantu bertuah telah melakukan perbuatan yang tak pernah dilakukan orang waras dan amat memalukan. Yang mana si menantu telah mengambil semula 'WANG HANTARAN' yang telah dihiasi secantik rupa. Lebih manis kita katakan MENCURI.

Si ibu tua dan arwah suaminya sehingga ke hari ini beliau tidak pernah dapat melihat apatah lagi memegang wang hantaran itu sehinggalah ke saat ini.

Ini bermakna arwah suaminya, sampai mati kempunan tak dapat melihat dan memegang wang tersebut. Sedangkan kita tau bahawa wang hantaran adalah wang belanja hangus dari pihak pengantin lelaki kepada pihak pengantin perempuan.

Di hari arwah suami si ibu tua meninggal dunia, ramai sahabat handai dan saudara mara si ibu dan arwah suami datang menziarahi buat kali terakhir. Ada tetamu yang menghulur sumbangan ke dalam jag kosong yang disediakan. Apabila urusan pengkebumian arwah telah selesai maka keluarga balik ke rumah untuk membuat persiapan untuk majlis kenduri arwah pada sebelah malamnya. Alangkah terperanjatnya ke luarga berkenaan apabila mendapati jag yang penuh tadi telah kosong. Mana hilangnya duit sumbangan itu. Sampai ke saat dan ketika tuan/puan yang membaca catatan ini, tidak diketahui siapa yang panjang tangan.....

No comments:

Post a Comment